هوشمند تکنولوژی

اخبار تکنولوژی - اخبار موبایل - اخبار لوازم هوشمند - دنیا تکنولوژی - تکنولوژی جدید

هوشمند تکنولوژی

اخبار تکنولوژی - اخبار موبایل - اخبار لوازم هوشمند - دنیا تکنولوژی - تکنولوژی جدید

  • ۰
  • ۰

کاربرد هوش مصنوعی در زمینه درمان و پزشکی

کاربرد هوش مصنوعی در زمینه درمان و پزشکی به طور کلی قرار است زندگی انسان را رو به بهبودی   و راحتر کند. یکی از زمینه هایی که می تواند بسیار کارآمد باشد و سبک  زندگی انسان ها را بالاتر ببرد، خدمات درمان، در علم پزشکی می باشد. به طور کلی استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای درمانی و پزشکی و… باعث می شود که کمک بزرگی برای پزشکان و بیماران و همچنین برای بیمارستان هایی که از این فناوری استفاده می کنند، داشته باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در زمینه درمان و پزشکی

هوش مصنوعی کاربردهای بیشماری در زمینه پزشکی و درمان دارد. به این دلیل که  کاربرهای بیشمار آن است که از تشخیص ارتباط بین کدهای ژنتیکی گرفته تا استفاده از ربات های هوش مصنوعی برای عمل های جراحی دشوار، همه و همه در زمره کاربرهای هوش مصنوعی در زمینه پزشکی می باشد. هوش مصنوعی با همه این کاربردهایش توانسته دوره مدرنی را در خدمات درمان و سلامتی ایجاد کند و آن را به سطح دیگری ببرد.

در ادامه نمونه هایی از کاربرد هوش مصنوعی در زمینه پزشکی را بررسی می کنیم:

کاربردهای هوش مصنوعی درپزشکی کاربردهای هوش مصنوعی درپزشکی[/caption]

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص دقیق تر و کاهش خطاهای پزشکی

در سال ۲۰۱۵ دلیل ۱۰ درصد از مرگ و میرها در آمریکا رقم بسیار زیادی اشتباه بیماری و خطاهای پزشکی عنوان شد. به همین دلیل یکی از کارهای مهم هوش مصنوعی در زمینه درمان و پزشکی، می تواند کاهش خطاهای پزشکی و کمک به تشخیص درست بیماری ها باشد.

عدم اطلاع دقیق و کامل از سوایق بیماری افراد یکی از دلایل مهمی است که می تواند منجر به خطاهای پر هزینه و مرگ آور پزشکی شود. با توجه به همه مطالعات، هوش مصنوعی می تواند با سرعت بسیار زیادی یک بیماری را پیش بینی و یا تشخیص دهد. برای مثال در یک مطالعه، مدل هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم ها و یادگیری عمیق توانست در تشخیص مورد سرطان سینه بهتر از ۱۱ پاتولوژیست دیگر عمل کند.

[caption id="attachment_20" align="alignright" width="300"]پیشرفت هوش مصنوعی در علم پزشکی پیشرفت هوش مصنوعی در علم پزشکی[/caption]

توسعه داروهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی

صنعت داروسازی همواره هزینه بسیار بالایی را برای تحقیق و توسعه دارد، که لازمه این تحقیقات هزارات ساعت زمان و هزاران نیروی انسانی می باشد که این موارد مبلع بسیار زیادی می طلبد. آمار نشان داده که انجام آزمایش های پزشکی بر روی هر دارو حدود ۲.۶ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد، در حالی که فقط  ۱۰ درصد از داروهایی که مورد آزمایش قرار می گیرند، قابلیت عرضه به بازار را دارند. با توجه به همه این موارد کمپانی های داروسازی با توجه به کاربردهای زیادی که هوش مصنوعی می تواند در این زمینه به همراه داشته باشد، به سمت استفاده از هوش مصنوعی رفته اند.

 

کاربرد هوش مصنوعی در زمینه درمان و پزشکی

یکی از موارد مهمی که استفاده از هوش مصنوعی در تولید دارو منجر به موفقیت چشمگیری شد در سال ۲۰۰۷ روی داد. در این سال، محققان سعی کردند تا با استفاده از رباتی به نام آدام بر روی عملکرد مخمرها تحقیق و بررسی انجام دهند. آدام میلیاردها نقطه داده را در پایگاه داده های عمومی برای فرضیه در مورد عملکرد 19 ژن درون مخمر، پیش بینی کرد و 9 فرضیه جدید و دقیق را پیش بینی کرد. دوست ربات آدام ، به نام حوا . که یک ماده اصلی در خمیر دندان‌ها است، می تواند با انگل های زاینده مالاریا مبارزه کند.

کاربردهای هوش مصنوعی کاربردهای هوش مصنوعی[/caption]

جمع آوری و مدیریت داده ها و اطلاعات پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در زمینه درمان و پزشکی یکی از مرزهای بعدی که قرار است توسط کلان داده‌ها فتح شود، بدون شک صنعت بهداشت و درمان خواهد بود. اطلاعات بسیار با ارزش و مفید بعضی اوقات در میان میلیون ها داده از بین می‌رود و این امر باعث می شود تا زیان های چند صد میلیارد دلاری به این صنعت وارد شود. علاوه بر آن، عدم توانایی در اتصال نقاط مهم داده‌ها، ایجاد داروهای جدید، تولید داروهای پیشگیری و روند تشخیص مناسب را کند می کند.
بسیاری از فعالان در صنعت بهداشت و درمان برای جلوگیری از ضررهای ناشی  و زیان‌ها به هوش مصنوعی روی آورده اند. این فناوری توانایی آن را دارد که میلیون‌ها داده را در چند دقیقه تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعاتی را از آن ها استخراج کند که برای بدست آوردن آن ها به صرف زمان زیادی نیازمند بوده‌ایم.

]کاربردهای هوش مصنوعی کاربردهای هوش مصنوعی[/caption]

 

کمک گرفتن از ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی در جراحی

در سال‌های اخیر استفاده از ربات های در جراحی تا حدودی محبوب شده است. بیمارستان ها با استفاده از ربات‌ها در بسیاری از زمینه‌ها، اعم از روش‌های درمان حداقل تهاجمی تا عمل ‌قلب باز، از ربات ها بهره می‌برند. براساس گزارش یکی از کلینیک‌ ها در  آمریکا، ربات‌ها به پزشکان کمک هایی تا روش‌های درمانی پیچیده را با دقت، انعطاف پذیری و کنترلی انجام دهند که فراتر از توانایی‌های انسانی می‌باشد.
ربات‌های مجهز به دوربین ، بازوهای مکانیکی و ابزار جراحی باعث افزایش تجربه ، مهارت و دانش پزشکان برای ایجاد نوع جدیدی از جراحی می شوند. جراحان این بازوهای مکانیکی را با استفاده از یک رایانه کنترل می کنند. این ربات به پزشک نمایی سه بعدی به همراه بزرگنمایی از محل جراحی در بدن بیمار را می دهد که این کار قبلا امکان‌پذیر نبوده و پزشکان درگذشته با کمک گرفتن ازچشمانشان متکی بودند  در نهایت این ربات می تواند جراح و اعضای کل تیم را هدایت کند.
جراحی های با کمک ربات‌ها مشکلات جراحی کمتر کرده و پس از جراحی نیز بیمار درد کمتری را حس خواهد کرد. علاوه بر آن در جراحی  با کمک ربات‌ها، زمان بهبودی بیمار تا حد قابل توجه ای کاهش پیدا میکند

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی